Stress hører sig ikke blot til på de danske arbejdspladser. Også på de danske uddannelsesinstitutioner er de unge ramt af stress, og det er særligt de unge piger, det går ud over. Faktisk påpeger en undersøgelse fra Syddansk Universitet og Sundhedsstyrelsen, at cirka hver fjerde unge mellem 16-24 år lider af et for højt stressniveau. Ser man nærmere på procentdelen udelukkende for kvinder, er tallet på hele 33 %.
Det er svært at udpege den specifikke årsag til, at netop de unge kvinder i højere grad lader sig påvirke og får mere stress, men det kan skyldes forskelle i psyken på unge mænd og kvinder, hvor kvinderne reagerer mere følsomt.
Det for høje stressniveau kommer til syne fra 6 årsager. Der er blandt andet for lidt tid til sociale aktiviteter, konflikter på hjemmefronten, pres fra intern konkurrence på studierne, manglende støtte fra undervisere samt for høje forventninger fra både skole og individet selv.
Særligt det selvopsatte forventningspres medvirker til det høje niveau af stress. Forventningerne handler ikke kun om karakterer og livet på studiet, men inkluderer også andre faktorer, de unge vurderer deres succes ud fra. Det er blandt andet, hvornår de flytter hjemmefra, om de har en kæreste, hvem deres venner er, om de har et studiejob, hvad jobbet indebærer og meget mere. De mange perspektiver på et ”almindeligt godt liv” tvinger de unge ud i scenarier med stresscoaching i forsøget på at stå mål med deres medstuderende.
Sociale medier skaber forventningspres
Foruden det virkelige liv har de unge mennesker et lige så vigtigt digitalt liv at håndtere. Selvfremstilling er vigtigere end nogensinde før, og eksisterer man ikke som en populær figur på f.eks. Facebook og Instagram, bliver man det aldrig.
De unge vurderer sig selv på like og kommentarer, ligesom de er blevet dårligere og dårligere til at sortere i de mange indtryk fra personer, der lever af deres sociale profiler og selvfremstilling. Det betyder, at de unge jagter nærmest uopnåelige idealer, hvilket sætter dem under yderligere pres.
Det er en ren utopi at tænke, de unge kan se bort fra deres sociale medier, men for at stressniveauet skal falde, må de unge indse, at de skal være mere kritiske overfor populære skikkelse på de digitale platforme og mere konstruktive i forhold til deres eget digitale liv.
Kun på den måde kan man skabe et mere realistisk billede af de studerendes liv og mindske de store forventninger, der presser dem ud i stresslignende tilstande.
Om karakterræset nu også skal afskaffes til fordel for andet fagligt feedback, kan kun tiden vise. Foreløbig skal de unge lære at håndtere deres eget forventningspres bedre.